Rapport fra Solstrand-seminar i november

21. og 22. november var Liss og jeg invitert til paneldebatt på Solstrand. Vi ble invitert som referansepersoner på kompetansedager for MULI-tjenesten (se presentasjon her).

 

I den forbindelse ønsket prosjektleder Mette Senneseth, PhD, Forsker/prosjektleder ved Kompetansesenter for sikkerhets-, fengsels- og rettspsykiatri Haukeland universitetssjukehus å ha en panelsamtale mellom en brukerrepresentant og personer med pårørendeerfaring. Målet var å løfte frem pårørendeperspektivet. Brukerrepresentant som intervjuet oss heter Marta Engevik Fjæreide, hun jobber som erfaringskonsulent i Bergen kommune, sitter i sentralstyret i Mental Helse Ungdom, og er brukerrepresentant fra Nettverk for erfaringskompetanse i prosjektgruppen for Svingdørsprosjektet.

 

Svingdørsprosjektet er et spennende tjenesteinnovasjonsprosjekt og et samarbeidsprosjekt mellom Helse Bergen, Høgskulen på Vestlandet (HVL), Askøy kommune, Øygarden kommune og Vest politidistrikt. Det har pågått siden 2021, og har bl.a resultert i et tilbud for pasienter med hyppige innleggelser og komplekse behov i Askøy og Øygarden, kalt MULI-tjenesten. Se gjerne presentasjon med informasjon om prosjektet, og følgende artikler:

 

På seminaret hørte Liss og jeg en del meninger som vi i LPP har prøvd å fremme i flere tiår. Kan det være slik at noen i «systemet» endelig har hørt på oss? Det er ikke en kategori pasienter og pårørende som er svingdørpasienter og -pårørende, men svingdørssystemet som skaper svingdørsbrukere (pasienter og pårørende). For første gang hørte vi om behovet for kulturendring i helsetjenestene, i kontakt med brukerne, men også de ansatte i kontakt med hverandre.

 

Kulturendring betyr først og fremst:
Holdningsendring: Mer omsorg og mer oppmerksomhet.
Bedre rolle- og ansvarsbevissthet: Hvem-Hva- Hvorfor
Bedre kommunikasjon: Lytte bedre, bevissthet over ordbruk, tonefall og kroppsspråk.
Relasjonsbygging: Godt samarbeid med andre mennesker er avhengig av gode relasjoner. Det er viktig å finne en måte å etablere god kontakt, spesielt når en av partene ikke vil samarbeide. Det begynner ofte med lytting. I kontakt med pårørende skal ledere og ansatte lytte, notere og handle. Det er ofte den tredje som mangler. Problemet er at de personene vi er i kontakt med kanskje lytter og noterer godt, men i sin tur ikke blir hørt når de rapporterer. Det fører til at problemet ikke blir løst.

 

Sist, men ikke minst: Kulturendring begynner hos lederne, som deretter skal forsikre seg om at den skjer overalt og opprettholdes.

 

Christine Lingjærde

styreleder, LPP Bergen og omegn