Dilemma rundt begrepet samtykkekompetanse

LPP har i dag sendt brev til Helsedirektoratet hvor det redegjøres for dilemmaene med begrepet samtykkekompetanse, se lenke nedenfor. LPP mener at spørsmål om samtykkekompetanse må kvalitetssikres på følgende punkter: Definisjon av samtykkekompetanse må klargjøres og stå i loven. Det må klart fremkomme hvilke faktorer som skal tas med i en «helhetsvurdering». Hvis behandleren er […]

Utredning og behandling av personlighetsforstyrrelser bør prioriteres

Dagens medisin har i dag publisert kronikken Utredning og behandling av personlighetsforstyrrelser bør prioriteres, forfattet av Ingeborg Ulltveit-Moe Eikenæs, leder, Nasjonal kompetansetjeneste for personlighetspsykiatri og Lars Lien, psykiater, styreleder, Norsk psykiatrisk forening, m.fl.   LPP og flere andre organisasjoner har sluttet seg til dette. Du kan lese kronikken på nett her – og i pdf […]

Stopp nedbyggingen av sykehussenger

Blir psykisk helse et sentralt tema i valgkampen? Hva bør i så fall politikere gjøre for psykisk helsetjenester i neste stortingsperiode? Psykologtidsskriftet har bedt 12 stemmer tipse våre folkevalgte. Dette sier LPPs landsstyreleder, Christine Lingjærde:   STOPP NEDBYGGINGEN AV SYKEHUSSENGER Kort­tidsbehandling eller poliklinisk behandling er utilstrekkelig for pasienter med alvorlig psy­kisk sykdom. LPP er en […]

Kjøsrapporten om befolkningens psykiske helse under pandemien

Kjøsutvalget la for noen dager siden frem sin rapport om befolkningens psykiske helse under pandemien. Her er LPPs tilsvar til rapporten. Utdrag fra tilsvaret: LPP er en frivillig organisasjon, og vi er selvsagt glade for at utvalget fremhever den viktige jobben frivillige gjør. Men frivillighet kan ikke erstatte lovpålagte helsetjenester. Og når rapporten avsluttes med […]

LPPs brukerundersøkelse

Kjære LPP-medlem. Vi har laget en kort brukerundersøkelse; den tar max 2 minutter å besvare. Tilbakemeldingene vil gi oss en indikasjon på nivået på tjenestene LPP tilbyr, lokalt og sentralt – og vil gi oss en pekepinn på hva medlemmene er fornøyd med, og hva vi kan gjøre bedre. Vi håper du vil svare på […]